by adriennekoehazi

AdriaDesign

A Fehér Hölgy harmincöt éves uralma

2020. július 29. - adriennekoehazi

A Fehér hölgy 35 éven keresztül volt a Persil mosópormárka „reklámarca”. Eredetileg Kurt Heiligenstaedt német művész alkotta meg 1922-ben, a saját felesége biztosította a modellt, ami alapján a fehér ruhás női alak meg lett alkotva.

A Persil-Frau egy kecses, stílusos és modern nő, aki mosóporral a kezében pózol egyszínű háttér előtt. A legszembetűnőbb tulajdonsága a ragyogó, fehér ruhája. Csillogó, mosolygó arca örömről árulkodik, a kezében tartott Persil magyarázatot is ad a boldogság okára.

2015-10-28-weisse-dame1922-jpg.jpg

Az erős kontúrok, a homogén háttér és a színpaletta leredukálása mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy a Fehér hölgy kiemelkedjen a háttérből. A fehér florentinkalap, a ruha, a harisnya és a magas sarkú cipő az akkori női ideált jelképezi. A női alak tisztára mosott, kétfunkciós ékszerként jelenik meg a plakáton – nemcsak szép és fiatal, de még arra is képes, hogy magas sarkúban intézze a háztartást és természetesen ezzel együtt a mosást.

Persze, ez hatalmas reklámfogás volt a Henkel cég számára – a Persilt 1907-ben dobták a piacra, azelőtt a mosás az egyik legmegerőltetőbb háztartási munkák közé tartozott. A Persil megjelenésével ez megváltozik, onnantól kezdve a mosás egyszerű lesz, mint a karikacsapás, amit a reklám is hívatott kifejezni.

Az 1922-es plakáton a zöld és fehér színek dominálnak – rögtön párhuzamot lehet vonni a mosópor csomagolás színei között.

A Fehér hölgy a későbbi években is megmarad, igaz, többféle formában köszön vissza a plakátokról, mégis egyvalami 35 éven keresztül nem változik az ábrázolásmódban: fiatal, üde, mosolygós és a városi sikket jelképezi. Tovább gondolva modernizmust és a haladó szellemiséget lehet összekötni a Fehér hölggyel.

Természetesen a nemzetszocializmus hoz magával egy kis változást: itt a városias modernitás eltűnik egy pár évre, a reklámplakát a német szőke, kék szemű nőideáljára erősít rá, aki elsősorban nem a modern nő allegóriája, hanem a háztartásé és a gyereknevelésé.

Jó pár év szünet után, az ötvenes évek elején tér vissza a Persil-Hölgy a megszokott formájában: újra színre lép az asszociáció, ami a szabadidőhöz, luxushoz és modernizmushoz köthető – semmi kemény munka, a mosás még mindig hihetetlenül egyszerű dolog.

5178_42_persil.jpg

Az ábrázolásmód az összes plakáton stilizált, a vonások egyszerűek, ezáltal a néző bármi nehézség nélkül felismerheti benne saját magát. A plakátok sokat elmondanak az akkori Zeitgeistról, nemcsak a női, de a férfi ideálról is, ugyanis bizony, férfiak is megjelennek a Persil-reklámokban, természetesen teljesen más szerepet képviselve, mint a nők.

Először a Persil Professzor jelenik meg a reklámban, fekete öltönyben, keményített, fehér ingben okítja a nőket a Persil tulajdonságairól. 1968-ban egy a Fehér Hölgyhöz hasonló ábrázolásmód kerül a napvilágra: a Persil férfi szintúgy mosóport tart a kezében – ez azonban teljesen más jelentéssel bír, mint a női párja. A rózsa, amit az emberünk szintúgy a kezében tart, azt hívatott kifejezni, hogy ez egy ajándék lenne a kedvesének – egyszóval, szó sincs arról, mint a Fehér Hölgy esetében, hogy a férfi bármit is törődne ezen kívül a mosással vagy a háztartással.

persil_mann.jpg

Megfigyelhető, hogy míg a nő letisztultan, fiatalon és gondtalanul van ábrázolva, akinek már a mosás is teljesen egyszerűen megy, addig a férfi mindig az okító szerepét veszi fel, aki pontosan tudja, mi a jó a nőnek; legyen szó egy szál rózsáról vagy épp egy csomag Persilről.

 

A "persil plakat" kulcsszavak beírásával a Google-ben még több plaktátot találhattok!

 

Ha szeretnél naprakész lenni az újonnan felkerült tartalmakból (és még sok másból!), kövess be a következő platformokon:

Facebook: Varázskert Művészet és Design

Instagram: adriennekoehazi

Pinterest: Adrienne K.

Várlak szeretettel!

 

Forrás:

Persil.hu

Martina Heßler: Die "weiße Dame". Eine Frauenfigur der Werbung im Wandel der Zeit, 2011 (Gerhard Paul: Bilder, die Geschichte schrieben. 1900 bis heute c. könyv egyik cikke)

 

Képek:

Zöldhátteres plakát: Henkel.de

Kékhátteres plakát: Ebay.de

Persil Mann: Süddeutsche.de

A bejegyzés trackback címe:

https://varazskertmuveszet.blog.hu/api/trackback/id/tr5315486424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása