A pentimento, többes számban pentimenti olasz szó, ami annyit tesz, hogy meggondolta magát. A művészettörténetben az alkotás folyamon sokszor van az, hogy a művész meggondolja magát, átjavít bizonyos részleteket a képen, vagy éppenséggel az előre elkészített vázlatot változtatja meg.
Bizonyos technológiával elérhető, hogy mi is rejtőzik a festékréteg alatt. Rengeteg érdekes információmorzsára bukkantak így a művészettörténészek.
Mutatnék pár példát. Az Arnolfini kettősportré is hordoz magában ilyesfajta lenyomatokat, ott a férfialak kéztartása került változtatásra.
Másodiknak a heti inspirációs bejegyzéseimből már ismert Betsabét hoztam nektek, amit Rembrandt alkotott meg és jelenleg a párizsi Louvréban található. Izgalmas felfedezés, ugyanis látszik, hogy Betsabé arca és pillantásának iránya lett átdolgozva: amit most, a végleges változaton látunk, nem más, mint Betsabé a gondolataiba merülve. Az eredeti tervezeten azonban a pillantása teljesen másfelé irányult volna, megdöntve ezzel a kép sejtelmességét.
Az utolsó kép, amit mutatnék nektek, Hans Holbeintól a Darmstadti Madonna. Itt látszik, hogy a jobb oldalon térdeplő női alak eredetileg hasonló módon viselte volna a fejfedőjét, mint ahogy a mellette lévő nő látható most a képen.
Ezen kívül a bal oldalon lent a kisgyermeket vigyázó kéz tartása is változtatásra került.