Ezúttal jó nagyot ugrok vissza az időbe, méghozzá a 15. század elejére, Rogier van der Weyden németalföldi festő Krisztus levétele a keresztről című képére. Mindig is nagy kedvencem volt ez a korszak, ugyanis a festmények annyira komplikáltan voltak megfestve, annyira egymásba folyt az ezerféle jelentés és allegória, hogy a művészettörténészek máig nem tudják eldönteni, melyik vonása a képnek nem jelent éppenséggel semmit.
Ami elsőnek feltűnik, az az S-vonulat, ami egyrészt Krisztus testén, másrészt pedig az épp ájulni készülő Márián ismétlődik. Ez adja meg a kép középpontját, ez vezeti a tekintetünket. A hullámzó, hihetetlenül aprólékosan kidolgozott ruhaanyagok, a kontrasztos színek, a gyászoló vagy épp magukba forduló arckifejezések teszik teljessé a festményt. A nem mindennapi forma is keretbe foglalja a történést: máig nem tudni pontosan, hogy az oltár többi része hol lehet, vajon teljesen elpusztultak vagy valamelyik magángyűjteményben, váralagsorban leledzenek?
Ha szeretnél naprakész lenni az újonnan felkerült tartalmakból (és még sok másból!), kövess be a következő platformokon:
Facebook: Varázskert Művészet és Design
Instagram: adriennekoehazi
Pinterest: Adrienne K.
Várlak szeretettel!
Kép forrása: Wikimedia Commons